טיפולים חדשים באמצעות טיפול בעלוקה

טיפולים חדשים באמצעות טיפול בעלוקה
זמן קריאה: 11 דקות

הערה: ליד כל מידע יש מספר שמפנה למקור המידע באינטרנט שממנו הובא המידע ושניתן למצוא בתחתית המאמר

טיפול בעלוקה, הידוע גם כ-hirudotherapy, הוא טכניקה בת מאות שנים ששימשה למטרות רפואיות שונות מאז ימי קדם[1]. ניתן לייחס את השימוש בעלוקות ברפואה למצרים העתיקה, הודו ויוון, שם הן שימשו לטיפול במגוון רחב של מחלות, כולל:

  •  מחלות עור
  •  כאבי ראש
  • הפרעות במערכת העיכול
  • בעיות גינקולוגיות

כיום, טיפול בעלוקות עדיין נמצא בשימוש ברפואה המודרנית, בעיקר בשל תכונותיו נוגדות קרישה ואנטי דלקתיות[2]. בשנים האחרונות, טיפול בעלוקות צבר פופולריות כטיפול חלופי במצבים שונים, כולל:

  • גודש ורידי
  • דלקת פרקים
  • השתלת עור
  • הליכים קוסמטיים

מנגנון הפעולה מאחורי הטיפול בעלוקה טמון ברוק העלוקה[3]. רוק העלוקה מכיל תערובת מורכבת של תרכובות ביו-אקטיביות בעלות השפעות נוגדות קרישה, מרחיבות כלי דם ואנטי דלקתיות[3]. כאשר עלוקה נושכת, היא משחררת את התרכובות הללו לזרם הדם, מה שיכול לעזור ל:

  • להגביר את זרימת הדם
  • הפחתת נפיחות ודלקת
  • למנוע קרישי דם

השפעות אלו הופכות את הטיפול בעלוקה לשימושי במיוחד בטיפול במצבים כגון גודש ורידי, שבהם זרימת הדם נפגעת ועלולה להוביל לנזק לרקמות[4]. בנוסף, הוכח לטיפול בעלוקה השפעות משככות כאב, שיכולות לעזור להקל על כאב במצבים מסוימים[5].

טיפול בעלוקות הוא טיפול בטוח וטבעי שניתן על ידי אנשי מקצוע רפואיים מיומנים[6]. השימוש בעלוקות ברפואה נתמך על ידי פרקטיקות רפואיות מסורתיות ומודרניות כאחד, עם ראיות המצביעות על כך שזה יכול להיות טיפול יעיל במצבים שונים[7]. עם זאת, חשוב לציין כי יש להשתמש בטיפול בעלוקה רק בהנחיית איש מקצוע רפואי, שכן שימוש לא נכון עלול להוביל לסיבוכים כגון זיהום ודימום מוגזם[8]. בסך הכל, טיפול בעלוקות הוא אפשרות טיפול מבטיחה שיכולה להציע חלופה להתערבויות רפואיות מסורתיות במצבים מסוימים.

טיפול במצבים הקשורים לעור

טיפול בעלוקה הוכח כטיפול יעיל לריפוי פצעים[9]. השימוש בעלוקות תרופתיות כרוך בהנחתן על האזור הפגוע, שם הן משחררות נוגדי קרישה ומעודדות את זרימת הדם, מה שיכול לסייע בפינוי המטומות בחולים עם המטומה שלאחר הליך פולשני[10]. במחקר מבוקר של ריפוי פצעים בחולדות, נמצא כי עלוקה מפחיתה תגובות נמקיות ודלקתיות מקומיות, מה שמוביל לריפוי מהיר יותר[9]. טיפול זה יכול להיות שימושי במיוחד במקרים בהם שיטות ריפוי פצעים מסורתיות לא היו יעילות או כאשר הפצע נמצא במיקום שקשה להגיע אליו.

בנוסף לריפוי פצעים, נעשה שימוש בטיפול בעלוקות גם לטיפול בפסוריאזיס[11]. פסוריאזיס הוא מצב אוטואימוני כרוני המשפיע על העור, גורם לכתמים אדומים וקשקשים. טיפול בעלוקה נמצא בטוח ויעיל בטיפול בפסוריאזיס, כאשר חלק מהחולים חווים שיפור משמעותי בתסמינים[11]. השימוש בעלוקות בהקשר זה כרוך בהנחתן על האזור הפגוע, שם הן משחררות אנזימים המסייעים בפירוק העור העבה והקשקשי הקשור לפסוריאזיס[12]. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין היטב את המנגנונים העומדים מאחורי טיפול זה, הוא הראה תוצאות מבטיחות בשיפור איכות החיים של חולי פסוריאזיס.

טיפול בעלוקות שימש גם כטיפול באקנה [13]. בעוד שהנתונים על היעילות של טיפול זה באקנה מוגבלים, הוצע כי התכונות נוגדות הקרישה של רוק העלוקה יכולות לעזור להפחית דלקת ולקדם ריפוי[14]. השימוש בעלוקות בהקשר זה כרוך בהנחתן על האזור הפגוע, שם הן משחררות אנזימים המסייעים לפרק את עודפי החלב ותאי העור המתים התורמים לאקנה[13]. עם זאת, חשוב לציין כי ישנם סיכונים הקשורים לטיפול בעלוקה, כגון זיהומים ודימומים[13]. כמו בכל טיפול רפואי, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני שמנסים טיפול בעלוקות לאקנה או כל מצב אחר.

טיפול בהפרעות שרירים ושלד

טיפול בעלוקה, פרוצדורה רפואית מסורתית, נמצא יעיל בטיפול בהפרעות שרירים ושלד כגון דלקת מפרקים ניוונית[15], דלקת מפרקים שגרונית[16], ודלקת גידים[17]. בחולי דלקת מפרקים ניוונית, טיפול בעלוקה נמצא כמקל על התסמינים במחקר שנערך על ידי Isik וחב'. בשנת 2017, והיה יעיל כמו טיפול TENS בניהול דלקת מפרקים ניוונית של הברך[15]. השימוש בטיפול בעלוקה לדלקת מפרקים שגרונית נתמך על ידי מחקר שנערך על ידי Sig et al. בשנת 2017, שמצא שטיפול בעלוקות תרופתי יעיל בהפחתת כאבי מפרקים ודלקות[3]. טיפול בעלוקה נמצא יעיל גם בטיפול בדלקת בגידים, מצב המאופיין בדלקת בגידים. התיאוריה מאחורי השימוש בעלוקות בהקשר זה היא שהעלוקות יכולות לעזור להפחית גודש ורידי, שיכול לתרום לדלקת ולכאב[6].

בעוד שטיפול בעלוקות הראה הבטחה כטיפול בהפרעות שרירים ושלד, יש כמה חסרונות פוטנציאליים שיש לקחת בחשבון. דאגה אחת היא הסיכון לזיהום, שכן חולים יכולים לפתח זיהומים בעור בתגובה לטיפול בעלוקה[18]. בנוסף, השימוש בטיפול בעלוקות אינו מקובל על ידי הקהילה הרפואית, ויש חוסר בפרוטוקולים סטנדרטיים להליך[19]. עם זאת, למרות חששות אלו, טיפול בעלוקות נותר אופציה מעשית עבור חולים המחפשים טיפולים חלופיים למצבי השריר והשלד שלהם.

בנוסף לטיפול בעלוקה, ישנן תרופות טבעיות נוספות שניתן להשתמש בהן לטיפול בהפרעות שרירים ושלד. לדוגמה, ג'ינג'ר וקוהוש שחור נמצאו כבעלי תכונות אנטי דלקתיות ועשויים להועיל בהפחתת כאבי מפרקים ודלקות[20][21]. בנוסף, מתפתחים טיפולים חדשים כמו פמברוליזומאב, תרופה המשמשת לטיפול במלנומה גרורתית[22]. חשוב לציין שתמיד יש להשתמש בתרופות טבעיות ובטיפולים חדשים בהנחייתו של איש מקצוע בתחום הבריאות.

 

לסיכום, בעוד שטיפול בעלוקות עשוי להיראות כאופציה טיפולית לא קונבנציונלית, הוא הוכיח הבטחה בטיפול בהפרעות שרירים ושלד. עם זאת, חשוב לשקול את הסיכונים והחסרונות הפוטנציאליים לפני שתשתמש באפשרות טיפול זו. כמו בכל טיפול רפואי, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר עבור הצרכים האישיים שלך.

טיפול במחלות לב וכלי דם

טיפול בעלוקה, הידוע גם כ-hirudotherapy, שימש כתרופה חלופית לטיפול בהפרעות כלי דם[5]. הפרעה אחת כזו שניתן לטפל בה באמצעות טיפול בעלוקה היא דליות. דליות הן ורידים מוגדלים ומפותלים המופיעים לעתים קרובות ברגליים ויכולים לגרום לאי נוחות, כאבים ונפיחות. טיפול בעלוקה יכול לעזור לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הנפיחות הקשורה לדליות [3]. הרוק של העלוקות מכיל נוגדי קרישה ומרחיבים כלי דם שיכולים לעזור לפירוק קרישי דם ולשפר את זרימת הדם[8]. טיפול זה אושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאז 2004[23].

הפרעת כלי דם נוספת שניתן לטפל בה באמצעות טיפול בעלוקה היא פקקת ורידים עמוקים (DVT). DVT הוא קריש דם שנוצר בווריד עמוק, בדרך כלל ברגל. ללא טיפול, DVT יכול להוביל לסיבוכים חמורים, כגון תסחיף ריאתי. טיפול בעלוקה יכול לעזור לפירוק קרישי דם ולשפר את זרימת הדם, מה שיכול להפחית את הסיכון לסיבוכים[24]. למרות שטיפול בעלוקות אינו קו ראשון לטיפול ב-DVT, ניתן להשתמש בו בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון טיפול נוגד קרישה, כדי לשפר את יעילותו[3].

מחלת עורקים היקפית (PAD) היא הפרעת כלי דם נוספת שניתן לטפל בה באמצעות טיפול בעלוקה. PAD מתרחש כאשר יש הצטברות פלאק בעורקים המספקים דם לרגליים ולרגליים, מה שגורם לזרימת דם מופחתת. טיפול בעלוקה יכול לעזור להגביר את זרימת הדם ולהפחית את הדלקת, מה שיכול להקל על הסימפטומים של PAD[17]. בנוסף לטיפול בעלוקות, שינויים באורח החיים כגון שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית סדירה והקפדה על דיאטה דלת שומן יכולים גם הם לסייע בניהול PAD[25]. בעוד שטיפול בעלוקות לא יכול להיות טיפול קו ראשון ב-PAD, זה יכול להיות טיפול משלים שעוזר לשפר את התוצאות עבור חולים עם מצב זה[12].

טיפול בהפרעות נוירולוגיות

כאבי ראש מיגרנה הם הפרעה נוירולוגית המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שקיימות מגוון אפשרויות טיפול זמינות, כולל תרופות ושינויים באורח החיים, טיפול בעלוקות עשוי להציע חלופה מבטיחה[26]. מחקר שנערך בשנת 2015 מצא שמפגש אחד של טיפול בעלוקות הציע יתרונות השווים לטיפול תרופתי בהפחתת כאב בנשים עם מיגרנות. הטיפול בעלוקה כולל שימוש בעלוקות מרפא, אשר מפרישות מגוון חומרים אשר הוכחו כבעלי השפעות אנטי דלקתיות ומשכך כאבים[3]. חומרים אלו יכולים לעזור להקל על הסימפטומים של מיגרנות, כולל כאב, בחילות ורגישות לאור וקול.

נוירלגיה טריגמינלית היא הפרעה נוירולוגית נוספת שיכולה להיות קשה לטיפול בטיפולים מסורתיים. מצב זה מאופיין בכאבי פנים עזים, המתוארים לעתים קרובות כחדים או דמויי הלם חשמלי[27]. בעוד שתרופות והתערבויות כירורגיות משמשות לעתים קרובות לניהול עצביות טריגמינלית, טיפול בעלוקה עשוי להציע חלופה פחות פולשנית. עלוקות מרפא מפרישות מגוון חומרים, כולל הירודין, שהוכחו כבעלי השפעות נוגדות קרישה ומשכך כאבים[3]. חומרים אלו יכולים לסייע בהפחתת דלקת ולהקלה על הכאב הקשור לעצבי טריגמינליים.

טינטון היא הפרעה נוירולוגית הגורמת לצלצול או זמזום מתמשך באוזניים. למרות שאין תרופה ידועה לטינטון, טיפול בעלוקה עשוי להציע אפשרות טיפול אפשרית. עלוקות מרפא מפרישות מגוון חומרים שהוכחו כבעלי השפעות אנטי דלקתיות ומשכך כאבים[3]. חומרים אלו יכולים לעזור להפחית דלקת באוזן ולהקל על תסמיני הטינטון. בנוסף, טיפול בעלוקות הוכח כיעיל בהאצת הריפוי של פציעות ספורט[28], מה שמצביע על כך שהוא עשוי להועיל גם בקידום הריפוי של מבני שמיעה פגומים באוזן. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין היטב את היתרונות הפוטנציאליים של טיפול עלוקות עבור טינטון, הוא מציע דרך מבטיחה לאפשרויות טיפול עתידיות.

טיפול בהפרעות עיניים

ניוון מקולרי היא הפרעה אופטלמולוגית שכיחה הגורמת לאובדן ראייה אצל מבוגרים [29]. ההתפתחויות האחרונות בריפוי גנטי הראו הבטחה בטיפול במצב זה, אך יש גם עניין גובר בשימוש בטיפול בעלוקות כטיפול משלים[30]. טיפול בעלוקה כרוך בשימוש בעלוקות תרופתיות כדי לשאוב דם מרקמות עמוקות יותר, לקדם את זרימת הדם ולהפחית את הדלקת[31]. גישה זו שימשה בהצלחה בטיפול במגוון מצבים, כולל גלאוקומה, פקקת וחלק מהפרעות ורידים[32]. על ידי קידום זרימת הדם והפחתת הדלקת, טיפול בעלוקה עשוי לעזור להאט את התקדמות הניוון המקולרי ולשפר את בריאות העין הכללית.

גלאוקומה היא הפרעה אופטלמולוגית נפוצה נוספת שעלולה להוביל לאובדן ראייה אם לא מטפלים בה[33]. בעוד שטיפולים מסורתיים לגלאוקומה כוללים תרופות וניתוחים, יש גם עניין גובר בשימוש בטיפול בעלוקות כטיפול משלים[32]. טיפול בעלוקה הוכח כמגביר את זרימת הדם לאזור הפגוע, מפחית לחץ תוך עיני ומקדם ריפוי[10]. גישה זו עשויה להיות שימושית במיוחד בטיפול במקרים חריפים של גלאוקומה, כאשר יש צורך בהקלה מיידית בתסמינים[18]. עם זאת, חשוב לציין שלטיפול בעלוקה יכולים להיות גם חסרונות פוטנציאליים, כולל הסיכון לזיהומי עור[18]. שיקול זהיר והתייעצות עם ספק שירותי בריאות חיוניים לפני כל צורה של טיפול משלים.

חסימת ורידים ברשתית היא מצב שבו הוורידים המובילים דם מהרשתית נחסמים, מה שמוביל לאובדן ראייה[30]. בעוד שטיפולים מסורתיים במצב זה כוללים תרופות וטיפול בלייזר, יש גם עניין גובר בשימוש בטיפול בעלוקות כטיפול משלים[32]. הוכח כי טיפול בעלוקה מקדם את זרימת הדם ומפחית דלקת, מה שיכול לעזור לשפר את בריאות העין הכללית ולהאט את התקדמות המצב[5]. עם זאת, חשוב לציין שטיפול בעלוקה צריך לשמש רק כטיפול משלים ואינו אמור להחליף התערבויות רפואיות מסורתיות[23]. כמו בכל צורה של טיפול משלים, שיקול זהיר והתייעצות עם ספק שירותי בריאות חיוניים לפני המשך טיפול בעלוקה לטיפול בחסימת ורידים ברשתית.

טיפול במצבים גינקולוגיים

טיפול בעלוקות מרפא (MLT), הידוע גם כ-hirudotherapy (HT), נמצא כטיפול יעיל לדיסמנוריאה, מצב גינקולוגי שכיח המאופיין בכאבי מחזור כואבים[10]. MLT כולל מריחה של עלוקות על האזור הפגוע, מה שיכול לעזור להקל על גודש ורידי ולהפחית כאב ודלקת[9]. במחקר שנערך על ידי Koeppen et al. בשנת 2020, MLT נמצא כמפחית באופן משמעותי את כאבי המחזור ומשפר את איכות החיים בנשים עם דיסמנוריאה, ללא תופעות לוואי דווחו[9]. אפשרות טיפול לא פולשנית וללא תרופות זו עשויה להיות מושכת במיוחד לנשים המעדיפות להימנע מהתערבויות פרמצבטיות.

MLT עשוי להיות מועיל גם לנשים הנאבקות בבעיות פוריות. אנדומטריוזיס, מצב בו הרקמה המצפה את הרחם גדלה מחוצה לו, יכולה לתרום לאי פוריות על ידי גרימת צלקות והידבקויות[3]. MLT נמצא כיעיל בהפחתת כאב ודלקת הקשורים לאנדומטריוזיס, מה שעלול לשפר את תוצאות הפוריות[3]. בנוסף, נעשה שימוש ב-MLT לטיפול בהמטומה שלאחר הליך פולשני, סיבוך שכיח של ניתוחים גינקולוגיים[10]. על ידי פינוי ההמטומה, MLT יכול לסייע בתהליך הריפוי ולהפחית את הסיכון לסיבוכים נוספים.

MLT נמצא יעיל גם בטיפול באנדומטריוזיס, מצב שבו הרקמה שמצפה את הרחם גדלה מחוצה לו[34]. טיפול בעלוקה יכול לעזור להפחית כאב ודלקת הקשורים לאנדומטריוזיס, ולשפר את איכות החיים של אלה שנפגעו[34]. עם זאת, חשוב לציין ש-MLT תמיד צריך להתבצע על ידי איש מקצוע מיומן, שכן יישום לא נכון של עלוקות עלול להוביל לזיהום או לסיבוכים אחרים[35]. בנוסף, חולים שעוברים MLT צריכים לקבל אנטיביוטיקה נגד אירומונאס כדי למזער את הסיכון לזיהום[35]. בסך הכל, MLT עשויה להיות אפשרות טיפול חדשה ומבטיחה למצבים גינקולוגיים, המציעה אלטרנטיבה לא פולשנית וללא תרופות להתערבויות מסורתיות.

טיפול בהפרעות שיניים

פריודונטיטיס היא הפרעה דנטלית המאופיינת בדלקת ובפגיעה ברקמות התומכות בשיניים, כולל החניכיים והעצם[3]. טיפול בעלוקות הוכח כיעיל בטיפול בדלקת חניכיים על ידי הפחתת דלקת וקידום התחדשות רקמות[36]. עלוקות מרפא מפרישות מגוון חומרים ביו-אקטיביים, כולל נוגדי קרישה, חומרים אנטי דלקתיים וגורמי גדילה, שיכולים לעזור לקדם ריפוי ולהפחית כאב[37]. בנוסף, טיפול בעלוקות הוכח כאלטרנטיבה בטוחה ולא פולשנית לטיפולי חניכיים מסורתיים, שעלולים להיות כואבים ופולשניים[33]. על ידי שימוש בטיפול בעלוקה לטיפול בדלקת חניכיים, חולים יכולים לחוות שיפור בבריאות הפה והפחתת כאב ואי נוחות.

דלקת חניכיים היא הפרעה דנטלית נפוצה נוספת המאופיינת בדלקת בחניכיים. טיפול בעלוקה הוכח כיעיל בטיפול בדלקת חניכיים על ידי הפחתת דלקת וקידום התחדשות רקמות[36]. החומרים הביו-אקטיביים המופרשים על-ידי עלוקות מרפא יכולים לעזור לשפר את זרימת הדם לאזור הפגוע, מה שיכול לקדם ריפוי ולהפחית כאב[38]. בנוסף, ניתן להשתמש בטיפול בעלוקות כטיפול משלים לטיפולים מסורתיים בדלקת חניכיים, כגון אבנית והקצעת שורשים, כדי להגביר את יעילותם[37]. על ידי שימוש בטיפול בעלוקה לטיפול בדלקת חניכיים, המטופלים יכולים לחוות שיפור בבריאות הפה והפחתת כאב ואי נוחות.

השתלת שיניים היא הליך כירורגי המשמש להחלפת שיניים חסרות בשיניים מלאכותיות. טיפול בעלוקה יכול לשמש כטיפול משלים להשתלת שיניים כדי לקדם ריפוי ולהפחית כאב ודלקת[12]. החומרים הביו-אקטיביים המופרשים על-ידי עלוקות מרפא יכולים לסייע בשיפור זרימת הדם לאזור הפגוע, מה שיכול לקדם התחדשות רקמות ולהפחית את הסיכון לכשל בשתל[38]. בנוסף, טיפול בעלוקות הוכח כיעיל בהפחתת כאב ודלקת הקשורים להשתלת שיניים, מה שיכול לעזור לשפר את הנוחות ואת שביעות הרצון של המטופל[39]. על ידי שימוש בטיפול בעלוקה כטיפול משלים להשתלת שיניים, המטופלים יכולים לחוות ריפוי משופר, הפחתת כאב ודלקת, ושיעור הצלחה גבוה יותר עבור השתלות השיניים שלהם.

טיפול במצבים הקשורים לסרטן

טיפול בעלוקות, הידוע גם כ-hirudotherapy, נמצא כטיפול יעיל בלימפדמה, מצב המתרחש כאשר נוזל לימפה מצטבר ברקמות וגורם לנפיחות ואי נוחות[40]. העלוקה הרפואית Hirudo medicinalis אושרה על ידי ה-FDA כמכשיר רפואי ונמצאת בשימוש נרחב במסגרות רפואיות[41]. במהלך טיפול בעלוקה לבצקת לימפה, עלוקות מוחלות על האזור הפגוע, והן משחררות חומר נוגד קרישה בשם hirudin לזרם הדם, שעוזר להפחית את הנפיחות ולשפר את זרימת הדם[42]. טיפול זה נמצא שימושי במיוחד עבור מטופלים שלא הגיבו היטב לטיפולים אחרים, כגון בגדי דחיסה או עיסוי[6].

טיפול בעלוקה נמצא יעיל גם בטיפול בהסרת גידולים. הרוק של העלוקה מכיל רכיבים ביו-אקטיביים בעלי תכונות אנטי דלקתיות ומשכך כאבים[43]. תכונות אלו יכולות לעזור להפחית כאב ודלקת הקשורים להסרת גידול. בנוסף, טיפול בעלוקה יכול לעזור לשפר את זרימת הדם לאזור הפגוע, מה שיכול לסייע בתהליך הריפוי[23]. טיפול בעלוקה משמש לעתים קרובות בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון ניתוח או טיפול בקרינה, כדי לסייע בניהול כאב ולקדם ריפוי[44].

נוירופתיה היקפית הנגרמת על ידי כימותרפיה (CIPN) היא תופעת לוואי שכיחה של טיפול בסרטן שעלולה לגרום לחוסר תחושה, עקצוץ וכאב בידיים וברגליים[6]. טיפול בעלוקות נמצא כטיפול יעיל עבור CIPN, שכן הוא יכול לעזור לשפר את זרימת הדם ולהפחית דלקת באזורים הפגועים. בנוסף, טיפול בעלוקות נמצא יעיל כמו טיפול בגירוי עצבי חשמלי דרך העור (TENS) בניהול דלקת מפרקים ניוונית של הברך [15]. זה מצביע על כך שטיפול בעלוקה עשוי להיות אפשרות טיפול מבטיחה למגוון מצבים הקשורים לטיפול בסרטן. עם זאת, חשוב לציין שטיפול בעלוקה צריך להתבצע תמיד בפיקוח של איש מקצוע מיומן ועם טיפול אנטיביוטי מתאים למניעת זיהום[35].

מסקנה

טיפול בעלוקה, הידוע גם כ-hirudotherapy, הוא שיטת טיפול לא קונבנציונלית וטבעית שנמצאת בשימוש במשך מאות שנים[45]. זה כרוך במריחה של עלוקות רפואיות על העור על מנת לחלץ דם ולקדם ריפוי. בעוד שהשימוש בעלוקות עשוי להיראות ארכאי, הוכח כי יש להן מספר יתרונות כגישה טיפולית, כולל יכולתן לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הדלקת[5]. עם זאת, לטיפול בעלוקות יש גם מגבלות, כולל פוטנציאל זיהום והצורך בטיפול וניהול זהירים של העלוקות[6]. למרות האתגרים הללו, טיפול בעלוקות נותר גישה טיפולית חשובה למגוון מצבים, כולל גודש ורידי וכפות רגליים סוכרתיות[46].

כיווני מחקר עתידיים לטיפול בעלוקות מתמקדים בחקר היישומים הפוטנציאליים שלו במגוון רחב יותר של מצבים רפואיים[47]. לדוגמה, מחקרים עדכניים חקרו את השימוש בטיפול בעלוקות כטיפול חלופי לאוסטאוארתריטיס וכאמצעי לשיפור התוצאות בניתוחים פלסטיים ומשחזרים [48]. ככל שנמשך המחקר בתחום זה, סביר להניח שיופיעו גישות ופרוטוקולים טיפוליים חדשים, שירחיב עוד יותר את היישומים הפוטנציאליים של טיפול בעלוקות.

כמו בכל טיפול רפואי, יש לקחת בחשבון שיקולים אתיים בעת שימוש בטיפול בעלוקות[3]. זה כולל הבטחה שהמטופלים מקבלים מידע מלא לגבי הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של הטיפול, כמו גם קבלת הסכמה מדעת. בנוסף, חשוב לוודא שהעלוקות מקורן בצורה אתית ושהשימוש בהן עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים של רווחת בעלי חיים[6]. על ידי התייחסות לשיקולים אתיים אלו, ניתן להשתמש בטיפול בעלוקות בצורה אחראית ויעילה לשיפור בריאותם ורווחתם של המטופלים.

לינקים למחקרים ומקורות מידע בכתבה:

References

  1. Medicinal leech therapy-an overall perspective. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29296560/
  2. 'Pearls' of the nineteenth-century: from therapeutic actors to …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37525461/
  3. Medicinal leech therapy—an overall perspective – PMC. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5741396/
  4. Medicinal leech therapy in venous congestion and various …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2225411018306618
  5. Leech Therapeutic Applications – PMC. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3757849/
  6. Leech Therapy – Anticoagulation Protocols. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from medicine.uiowa.edu
  7. Medicinal leech therapy (Hirudotherapy) : A brief overview. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.sciencedirect.com
  8. What is Leech Therapy?. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.healthline.com/health/what-is-leech-therapy
  9. Medicinal leech therapy in venous congestion and various …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7109469/
  10. Medicinal Leeches to Aid in Post-procedural Hematoma …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10494989/
  11. Safe and effective leech therapy for psoriasis. …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.facebook.com
  12. Leech therapy: What does it feel like and does it work?. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.medicalnewstoday.com/articles/321336
  13. Leeches! Controversial Acne Treatment. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.clinicbe.com/leeches-controversial-acne-treatment/
  14. Woman Gets "Leech Facial" to Treat Her Acne. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.allure.com/story/leech-facial-acne-treatment
  15. Comparison of the effectiveness of medicinal leech and …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27535276/
  16. Management of Rheumatoid Arthritis through Ayurveda. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.researchgate.net
  17. The Effectiveness of Leech Therapy in Chronic Low Back …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6334223/
  18. Leeches are still used in medicine—yes, really. Here's why.. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.nationalgeographic.co.uk
  19. Bio-Surgery: Medicinal Leech Therapy and Medical Maggots. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.aetna.com/cpb/medical/data/500_599/0556.html
  20. Zingiber officinale | זנגביל, ג׳ינג׳ר | Ginger | gan jiang. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.naturopedia.com/herbalism_in.asp?rId=1128
  21. קוהוש שחור | Cimicifuga (Actaea) racemosa | Black Cohosh. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.naturopedia.com/herbalism_in.asp?rId=714
  22. סל שירותי הבריאות 2015 by MEDIC. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from issuu.com/doctorsonly/docs/book-sal_trufot_2015_upd
  23. How Leeches Can Save Lives And Limbs for Some Patients. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.uhhospitals.org
  24. פקקת ורידים עמוקים – מידע רפואי. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.maccabi4u.co.il
  25. הגישה להיפרלפידמיה בילדים ומתבגרים – הנחיה קלינית. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.wikirefua.org.il
  26. Can Leech Therapy Be Used as an Alternative Treatment …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.semanticscholar.org
  27. Trigeminal neuralgia treatment in Philadelphia, PA. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from leechtherapyusa.com/trigeminal-neuralgia
  28. Treatment for Wellbeing. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.theleechclinic.com
  29. ויטמין C. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.naturopedia.com/supplement.asp?rId=394
  30. Advances in the Treatment of Neuronal Ceroid Lipofuscinosis. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7755158/
  31. (PDF) LEECH THERAPY – A HOLISTIC TREATMENT. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.researchgate.net
  32. Medicinal leech therapy (hirudotherapy): a brief overview. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20920805/
  33. Despite the 'Yuck Factor,' Leeches Are Big in Russian …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.nytimes.com
  34. A Comprehensive Review of Medicinal Leeches in Plastic …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7288891/
  35. Recommendations for the Use of Leeches in …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933224/
  36. Leech Therapy- A Holistic Approach of Treatment in Unani …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3377041/
  37. Is leech therapy still used today?. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.singlecare.com/blog/leech-therapy/
  38. Medicinal leech therapy on head and neck patients. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22819462/
  39. Leech therapy (Hirudo medicinalis) attenuates testicular …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from bmcvetres.biomedcentral.com
  40. Positive outcome of medical leeches (hirudotherapy) for …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4478405/
  41. Medical leech therapy in Ayurveda and biomedicine. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7772495/
  42. Leech therapy: a non-surgical management for varicose vein. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.ijrcog.org
  43. Clinical Efficacy of Medicinal Leech Therapy in Treating Third. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.scielo.br
  44. Clinical Significance of Leech Therapy in Indian Medicine. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from journals.sagepub.com/doi/10.1177/2156587212466675
  45. Case Reports and Experts Opinions about Current Use of …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.mdpi.com/2079-9284/9/6/137
  46. Research progress in the use of leeches for medical …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.tmrjournals.com
  47. European Medicinal Leeches—New Roles in Modern …. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from www.mdpi.com/2227-9059/8/5/99
  48. Leech management before application on patient. (n.d.) Retrieved October 15, 2023, from aricjournal.biomedcentral.com
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן